Elektronická komunikácia s Daňovým úradom po novom

V súčasnosti majú daňovníci možnosť podať daňové priznania buď papierovo alebo prostredníctvom elektronického podania. Elektronické podanie je zo zákona povinné len pre tých živnostníkov a firmy, ktorí sú registrovaní pre daň z pridanej hodnoty.

Minulú stredu parlament SR schválil novelu Zákona o správe daní, ktorou rozšíril povinnosť elektronickej komunikácie na všetkých podnikateľov registrovaných na daň z príjmov a všetky právnické osoby zapísané v Obchodnom registri. Čiže týmto spôsobom budú dane priznávať všetci živnostníci, slobodné povolania (športovci, umelci, drobní farmári a pod.), ako aj všetky obchodné spoločnosti.

Živnostníci a elektronická komunikácia

Novela zákona je síce platná od 1. januára 2018, ale živnostníci a slobodné povolania budú mať povinnosť elektronicky podať daňové priznanie až po 1. júli 2018. Dane za rok 2017 budú môcť teda priznať papierovo. Pokiaľ by mali príjmy zo zahraničia a požiadali o odklad s podaním daňového priznania až po tomto termíne, budú musieť priznanie už podať elektronicky.

V prípade iných tzv. pasívnych príjmov fyzická osoba nemusí podávať daňové priznania elektronicky. Napríklad ak ako zamestnanec prenajímate nehnuteľnosť.

Obchodné spoločnosti a elektronická komunikácia (eseročka a ostatné spoločnosti)

Všetky firmy, ktoré doteraz podávali daňové priznania papierovo, si môžu túto povinnosť voči Finančnej správe od 1. januára 2018 plniť len elektronicky. V praxi teda budú prvýkrát priznávať online daň z motorových vozidiel do 31. januára 2018.

Keďže občianske združenia a iné neziskové organizácie nie sú zapísané v Obchodnom registri, ich registrácia na elektronické podania bude aj naďalej dobrovoľná.

Registrácia elektronickej schránky

Daňovník môže zriadiť elektronickú schránku priamo na stránke Finančnej správy v časti Registrácia (link: https://www.financnasprava.sk/sk/registracia-index) Užívateľ má k možnosť registrácie týmito spôsobmi:

  • občiansky preukaz s čipom,
  • platný Kvalifikovaný elektronický podpis (KEP)
  • vyplnený registračný formulár a uzatvorená dohoda o elektronickom doručovaní.

Bližšie podrobnosti a návod k registrácii používateľa a autorizácii používateľa na overenie oprávnenia je k dispozícii na stránke Finančnej správy.

Zriadená elektronická schránka slúži na online registráciu subjektu k dani z príjmov alebo DPH, podávaniu daňových priznaní alebo odvolaní a všeobecných žiadostí. Prostredníctvom schránky nie je možné komunikovať s inými orgánmi (poisťovne, súdy, exekútori a pod.).

Stránka Finančnej správy obsahuje príručky a návody, ktoré môže používateľovi výrazne pomôcť pri prvom prihlásení a práci s portálom. A samozrejme vždy môžete kontaktovať Tvoje Účto, s.r.o.

 

 

Share Post :

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.